Misja nr 3: Aromaterapia

IMG_2618Aromaterapię wykorzystuje się od ponad pięciu tysięcy lat, ze względu na jej właściwości lecznicze, jak i  poprawiające nastrój. Twórcą tej cudownej metody był francuski chemik, badacz olejków eterycznych, Rene-Maurice Gattefosse. Aromaty stanowią jeden z elementów medycyny naturalnej oraz zielarstwa. Olejki eteryczne to najskuteczniejsze środki antyseptyczne. Ich działanie może się odbywać na dwa sposoby: wnikanie przez skórę i poprzez zapach.

Dla duszy i ciała

Nasza planeta, wraz ze swą niesłychanie bujną roślinnością, potrafiła wytworzyć ponad dziesięć tysięcy różnych woni. Jedna z hipotez na temat działania węchu mówi nam, że zapach wiąże się z pamięcią emocjonalną. Gdy człowiek znajduje się w kontekście podobnym do tego, w którym został zakodowany jego stan emocjonalny, przeżywa podobne odczucia, tak jak gdyby ponownie znalazł się w dawnej sytuacji. Kiedy przywołujemy pamięć o kimś bliskim, żadne wiążące się z nią przedmioty nie są w stanie oddać jej pełnego obrazu tak, jak czyni to zapach – na przykład ulubione perfumy należące do danej osoby. Ponieważ zapach silnie działa na zmysły, warto wykorzystać tę moc aromatów. Osoby pragnące oddać się w pełni relaksacji, powinny pamiętać że kąpiel po masażu olejkowym należy wziąć dopiero po ośmiu godzinach. Wówczas działanie aromaterapeutyczne będzie o wiele skuteczniejsze. Zaleca się, aby temperatura wody w wannie była zbliżona do temperatury ciała człowieka, a kąpiel powinna trwać około dwudziestu minut. Właściwości olejków pozwalają również na wykorzystywanie ich w celach inhalacyjnych. Znakomitym środkiem antybakteryjnym jest na przykład wyciąg z drzewa herbacianego, pełniący funkcję okładu i kompresu. Wystarczy zaledwie pięć kropel, rozpuszczonych w nasączonej wodą ściereczce, by złagodzić wszelkie obtarcia i wyleczyć rany.

Masaż aromaterapeutyczny

indeksAby przekonać się jak działa moc olejków eterycznych wybrałam się do jednego z gabinetów medycyny alternatywnej na godzinny masaż aromaterapeutyczny. Miałam do wyboru olejek pomarańczowy i lawendowy. Wybrałam ten drugi, bo od czasów mojego pobytu we Francji jestem zakochana w tej woni. Założyłam jednorazową bieliznę i ułożyłam się wygodnie na brzuchu. Po chwili masażystka zapukała do drzwi pytając czy może już wejść do środka. Włączyła płytę z muzyką Norah Jones, która z miejsca wprowadziła mnie w nastrój, a następnie okryła mnie w talii ręcznikiem i rozprowadziła olejek. Zaczęła od masowania prawej stopy. Z początku przypominało to nieco stymulację punktów podczas zabiegu akupresury, ale kiedy masażystka przystąpiła do uciskania łydek i ud, poczułam prawdziwe odprężenie. W dalszej kolejności wymasowana została moja lewa noga, a później krzyż, plecy, ramiona i kark. Przez cały czas czułam na sobie ciepłe dłonie oraz unoszący się w powietrzu aromat lawendy. Kiedy już prawie odpłynęłam, masażystka poprosiła mnie abym abym odwróciła się na plecy, a potem zaczęła ugniatać nogi i ręce. Po zabiegu czułam się wyjątkowo odprężona i zrelaksowana. Przed zabiegiem czytałam, że masaż aromaterapeutyczny, który wykorzystuje naturalne olejki eteryczne, uchodzi za jedną z najprzyjemniejszych metod relaksacyjnych, która zapewnia odnowę biologiczną organizmu. Jestem gotowa podpisać się pod tym obiema rękoma.

Psychologia zapachu

Zapach, podobnie jak pogoda, może wpływać na naszą kondycję psychofizyczną. W dużej mierze powoduje wydzielanie śliny, enzymów trawiennych, a także utratę apetytu lub jego wzrost. Choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawy – steruje on naszym życiem. Na przykład, kobietom w ciąży nie wolno stosować silnie pobudzających olejków eterycznych, zaś miłośnicy opalania używający olejków cytrusowych powinni odczekać kilka godzin, zanim wyjdą na Słońce. Z kolei astronautom, odbywającym kosmiczną  podróż, bardzo przeszkadza brak zapachu. Swego czasu popularny był tak zwany aromamarketing – metoda stosowana między innymi w biznesie. Jego sekret kryje się w rozpoznawaniu potrzeb klientów i wykorzystywaniu tej wiedzy w celach reklamowych. Wyobraźmy sobie hipotetyczną sytuację,  kiedy to znajdujemy się w sali kinowej. Gaśnie światło i rozpoczyna się seans. W momencie trwania projekcji, obserwujemy że bohaterowie filmu znajdują się w restauracji i jedzą spaghetti bolognese. Na widok potrawy nasze kubki smakowe automatycznie zostają pobudzone i pragniemy zjeść posiłek oglądany na ekranie. Nagle zauważamy, że w powietrzu roztacza się subtelny aromat sosu bazyliowo-pomidorowego. Niecierpliwie czekamy na napisy końcowe filmu, aby jak najszybciej znaleźć się w restauracji, którą „przypadkiem” otwarto niedaleko sali kinowej. Tak właśnie działa marketing zapachowy.

Aromaperswazja

olejkiNa co dzień warto i wybierać perfumy o odpowiedniej nucie zapachowej, w zależności od sytuacji w jakiej się znajdujemy. Gdy rano czeka nas ważne spotkanie – wybierzmy cytrusy, miętę lub cynamon. Na poprawę pamięci  z pewnością wpłynie hiacynt, jaśmin, irys i mandarynka. Przed depresją ustrzeże nas piżmo, geranium, ozon, fiołek i orchidea, zaś stres zwalczy róża, lawenda i grejpfrut. Szukając wymarzonego partnera pamiętajmy, że miłość to przede wszystkim chemia, a zatem trzeba zadbać o właściwy dobór afrodyzjaków. W tym celu pomoże nam mieszanka zapachowa w postaci 6 kropel olejku z drzewa sandałowego, 3 kropli olejku z szałwii muszkatołowej, 2 kropli olejku z jaśminu, 3 kropli olejku z mandarynki oraz 1 kropli olejku imbirowego. Następnie wystarczy tylko wetrzeć eliksir w te okolice, w których pulsuje krew i efekt murowany. Nie zapominajmy również o ważnej zasadzie. Zapach stanowi wizytówkę każdego z nas i tylko od nas zależy, czy rozdamy ją innym czy też schowamy do szuflady.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>